lördag 16 november 2013

Jag är förkyld.... och blir ompysslad!

Här kommer en uppdatering från Kyoto!

Jag har haft feber i några dagar nu. Inte kul. Men sett från den ljusa sidan så har jag testat att ha på mig en sån doktor-mask som alla japaner har när de är sjuka. Alltid något. Har försökt stannat hemma när jag kunnat och spenderat kvalitetstid med BKB1 (Basic Kanji Book 1). Bra för självfötroendet att repetera från början ibland! Jag har också en massa plugg att göra men har inte riktigt orkat ta tag i det... Nästa vecka är vi lediga 5 dagar i rad på grund av skolfestival. Kommer bli spännande tror jag, har sett nedräkning till Kyotos festival sedan jag kom hit.

Ett par rader om några fantastiska människor

Sen jag kom hit så har jag blivit otroligt väl omhändertagen, även om det stundvis har uppstått kommunikationsproblem och missförstånd. Jag har fått otaliga matlådor av fru Mitsunaga samt en bok med den japanska mässordningen, diverse mat (potatis, te etc.) och jag är så glad för allt hon och dottern Ayako har gjort för mig!

Det som hände idag är dock det finaste jag varit med om tror jag. Mitt i all ensamhet, feber och förtvivlan frågade Ayako om hon skulle komma över med lite mat. Så trots att hon jobbat hela dagen tog hon sig tid att göra iordning risgröt, köpa oden (köttbitar, spett och grönsaksbitar i varmt spad) och göra ume-te åt mig. T_T Dessutom gjorde hon iordning en yutanpo (湯たんぽ) åt mig (varmvattenflaska att sova med)! Det är en liten tröst för att mamma inte är här i alla fall. ;)

Sjukmat! Minns inte när jag blev så här ompysslad sist.

 Här är en bild på min matlåda jag fick här om veckan. Fick även en karta över vad allting hette! :D

なぜ私なんかこんなに親切な人がいますか。身に余る親切さよ。

Något förslag på hur jag kan återgälda detta?

Många fler fantastisk människor finns att berätta om, men det får bli i ett annat inlägg!

Kattcafé (猫カフェ)

I fredags förra veckan gick jag och några vänner på kattcafé, hihi. Det var jättemysigt! Jag och Kamo bondade (katten i röd tröja), men katterna var lite för sega och trötta för min smak. Kanske är det jobbigt med besökare hela tiden... För er som inte vet är alltså ett kattcafé ett helt vanligt café där det finns katter man får interagera med. :D Perfekt i en singelkultur, så att folk kan klara sig utan varandra bättre. ;) Hemskt egentligen, men lite intressant fenomen.

Vet inte om katterna ville bli klappade egentligen... (hårprylen är från Ayako! <3)

Stor kisse = glad Emelie.
.



Jolif och Sofie i bakgrunden! <3



Lördag - besök på Kinkakuji, ett tempel täckt i guld (金閣寺)

Ett av Kyotos stora sevärdheter är Kinkakuji. I lördags kom min vän Midori över från Kobe och tillsammans åkte vi och kollade på detta världsarv. Även om det var helt fantastiskt vackert så var det roliga att spendera dagen med Midori, som tidigare varit utbytesstudent i Linköping.
Otroligt vackert i solnedgången med höstlöven i bakgrunden.

Inte fotoshoppat, även om det ser ut så...

Söndag - okonomiyaki tillsammans med andra utbytesstudenter i mitt hus (お好み焼き)

Fram tills nu har jag inte hängt så mycket med de andra utbytesstudenterna i mitt hus. Mest för att man inte stöter ihop med varnadra så ofta. Dock så har jag några gånger pratat med Zulfa (flickan i blå hijab) och det slutade med att vi tillsammans lagade okonomiyaki, en slags grönsakspannkaka, i söndags kväll. Imorgon kör vi gyoza om allt går väl!

Team okonomiyaki.

Vi tog in förstärkning för att vända pannkakan.

Itadakimasu!!! (typ "smaklig måltid")


 Lite andra bilder...

Fick ett paket från mamma med HAVREGRYN och LINGONSYLT. :D

Random skylt: 12 minuter i giraff.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar