tisdag 15 oktober 2013

Tips och trix!

Här kommer en liten uppdatering från Kyoto!

Jag börjar äntligen förstå mitt schema och var de olika salarna och husen ligger på campuset. Egentligen har jag ju bara 6 lektioner per vecka, men eftersom det är närmare 40 byggnader med massor av våningar så tar det tid att leta sig fram till rätt ställe. Sakta men säkert blir jag mindre förvirrad. Nu vet jag också hur jag tar mig kommunalt till skolan, även om det är dyrt.

Att plugga på japanska är svårt. Vissa dagar går det bättre och andra går det sämre. Det viktigaste tror jag är att ha tålamod med sig själv när man gör fel och dumma misstag! För övrigt så är ju inte studierna i Linköping spciellt lätta heller, så lite är jag väl van också.

Så här några veckor in på terminen tänkte jag passa på och dela med mig av något av det jag lärt mig här borta, så att mina föräldrar inte tycker jag åkt bort i onödan:

  • Försök inte ta två kurser med samma professor! Det kan göra honom förvirrad (order från min ansvarige professor)
  • Vill du vara ifred en stund; uppsök närmaste byggnad tillhörande tekniska fakulteten och leta upp damtoaletten. Ibland kommer dock en och annan sekreterare dit.
  • Det är inte meningen att man ska stanna i skolan efter sex på kvällen. Det kan hända att vaktmästaren kommer och frågar vad man gör där.
  • Bibliotekets huvudsakliga syfte är som sovplats. Tipset är att gå upp tidigt för att ta en skön fåtölj att sova i. Då är du också garanterat trött så att du inte tagit platsen i onödan!
  • Ska du boka ett möte med språkprofessorn? Ta en kölapp på drop-in-tiden dagen innan och kom dit på möte på drop-in-tiden dagen efter. Ifrågasätt framför allt inte detta system.
  • Japan har två väder: sol eller tyfon. Regnar du så vet du vilket det är.
  • Missa inte den stora officiella orienteringen för utbytesstudenter. Typisk dum idé...

Här kommer några bilder:

Hus på vägen till skolan.

Mitt cykelställ där jag bor.

Gården vid mitt hus.

Trappan upp till min lägenhet. Lite som en labyrint!

Hösten börjar komma!

1 kommentar:

  1. Äntligen läst ikapp! Låter fantastiskt och fantastiskt jobbigt på samma gång =)

    SvaraRadera