tisdag 1 oktober 2013

Min väg bär till Oogaki i Gifu-ken!



Eftersom helgen som gått varit lite speciell tänkte jag berätta om den också. Jag slutade ju på språkskolan på torsdagen och då jag inte hade några planer för helgen tog jag kontakt med min gamla värdfamilj som jag bodde hos för två år sedan då jag kom till Japan för första gången. De verkade glada över att jag ville komm och hälsa på. På lördagmorgonen tog jag således tåget till Oogaki, en liten stad på landet (dvs. 200 000 invånare) där familjen bor i ett vackert gult hus som gått i arv i flera generationer.


Det var som att åka tillbaka två år i tiden! Ingenting hade förändrats utom då att dottern i familjen hade fått en dotter för en månad sedan och därför nu, enligt japansk tradition, bodde hemma hos morföräldrarna tillsammans med sin man i en månads tid.



Jag blev extremt ompysslad hos dem. Mamman i familjen lär ut bakning så jag fick äta massor av hembakta bröd och sötsaker. Dessutom fick jag hemgjord mat vilket kändes otroligt lyxigt. Jag hade mitt eget lilla rum och tillgång till cykel för första gången på en månad. Därför passade jag på att cykla runt en massa i staden, bestiga närliggande berg och utforska. Här är några bilder:










Eftersom jag ännu inte är så duktig på att laga japansk mat passade jag också på att fråga mamman hur man lagar japansk mat, och hon gav mig en guidad tur i butiken. Av en händelse fick jag också en stor grönsak i present av en äldre dam (random!) så mamman lärde mig hur man kan göra en god och enkel soppa. Har redan provat detta själv nu i Kyoto och det blev gott! Mamman tyckte dock att jag skulle äta mycket spaghetti och färdigsåser, vilket jag tycker är rätt så tråkigt när man ändå är på andra sidan jorden. Hellre äter jag ute på restaurang eller lagar nåt japanskt.

(Läs detta, Mikael!)

På min begäran så fick jag också en genomgång i hur man tillverkar sin egen mochi, vilket alltså är en seg rismassa som används till sötsaker och i grytor. Processen var dock rätt så komplicerad då man var tvungen att bötlägga riset, ångkoka det i en speciell maskin och sedan låta maskinen slå det med en slags knivgrej tills det blir som en deg. Sedan breder man ut degen och klipper upp den i kuber eller rondeller när den svalnat. Dessa kan sedan grillas eller kokas för att de ska svälla och bli ätbara.


Mochi: kan ätas grillad med sojasås och socker.
Mochimaskinen! Årets julklapp 2013?

Jag, värdmor och värdsyster med liten bebis.
Maaaat...

Att komma till min värdfamilj är lite som att åka hem till mormor och morfar. Det känns som att tiden står stilla, att man är helt trygg och omhändertagen och de tvättar båda utan mjukmedel (knappast en slump!).

Kramar från Emelie!

2 kommentarer:

  1. Hej Emelie!
    Det låter jättespännande alltihop, väldigt fina inlägg!
    Lycka till med allt, kram kram <3

    SvaraRadera