söndag 15 september 2013

Vi blir inbjudna till en kulturfestival!



 Först och främst! Några bilder från biobesöket här om dagen. Så här roligt kan det vara att gå på bio:

Gå på bio: 4 av 5 risbollar.

Jag och Alan i 3D-glasögon

Vi går på Hikarigaokas bunkasai

Igår var en spännande dag! Jag och Mattias ramlade in på en äkta bunkasai på en högstadieskola vid namn Hikarigaoka i närheten av där vi bor. Och i mitt fall måste jag medge att det var bokstavligt för det första jag gjorde när jag kom in på skolgården var att snubbla på en kant inför massor av japanska skolflickor. Otroligt pinsamt... Trots det blev dagen lyckad vilket kompenserade för den initiala motgången.

Vad är då en bunkasai (文化祭)? På svenska skulle vi kanske säg kulturfestival och det är alltså något som anordnas på gymnasieskolor av eleverna själva. I Japan är det vanligt att elever på skolor går med i klubbar med olika inriktningar; dansklubben, orkesterklubben, Brailleklubben, tennisklubben osv. För att tjäna pengar till klubben och till respektive klass anordnas en årlig festival till vilken föräldrar och anhöriga inbjuds.


Skolgården hade förvandlats till ett kafeteriaområde.
Hur kom det sig att vi blev inbjudna till festivalen? Egentligen så är det en ganska lång historia. Jag och Mattias hade gått förbi skolan redan första dagen och jag hade lagt märke till en stor Maria-staty på taket av skolan. Jag drog slutsatsen att där måste finnas en katolsk kyrka eller ett kapell och jag gick dit följande söndag för att fira mässa. Det visade sig dock att själva kyrkan låg någon helt annan stans vilket en snäll spansk syster upplyste mig om. Vi pratade lite om vad jag gjorde i Japan och hon kände till Yamasa Institute där jag studerar. Jag fick veta att Hikarigaoka var en katolsk gymnasieskola för japanska flickor (som alltså är Buddhister!) och hon bjöd in mig till festivalen.




Love thanks!
Utmaning till er som läser japanska: urskilj kanjina och gissa vilken klubb!

Skaparklubben! Mattias i hörnet.

Jag: "Snälla Mattias, kan du inte försöka le i alla fall?"




Nanda kore? ("vad är detta?")


Behöver jag säga något?



Bästa på festivalen var våra två guider: Akari och Risako som gjorde ett utmärkt jobb! Tydligen kommer de även på sportdagen vi har imorgon på vår skola. Dessutom var dansklubben och orkestern jätteduktiga! Tänk hur mycket de har övat.

Ett lite komiskt inslag var eikaiwa klubben (engelsk konversation). Deras stora uppträdande bestod i en presentation som de tränat in utantill (några meningar var) som handlade om japanska årstider. Nivån var kanske som hos en svensk mellanstadieelev. Troligtvis har de tränat lika mycket som orkestern som spelade upp stycken ur les Miserables men det för en japan är det hopplöst svårt att lära sig bra engelska. Lika svårt som det är för oss att lära oss japanska!

En annan jättespännande grej var att vi deltog i en japansk teceremoni! Det hoppas jag få göra fler gånger.

Orkestern uppträdde med "Les Hinokenrables" (ordlek; hinoken betyder dirigent!)

Dansklubben!
 Dansklubben uppträdde med så vilt skilda dansuppsättningar som Ave Maria (balettföreställning), Candy Pop (bilden ovan) och Army Pride (typ hip-hop). Typisk japansk blandning!





För fler spännande bilder kolla in Mattias facebook:
https://www.facebook.com/mattias.strombladlind/media_set?set=a.1440592552832074.1073741828.100006440288952&type=1

(Har tagit några bilder därifrån!)

Idag - kyrkobesök och lathet

Idag lyckades jag ta mig till kyrkan helt själv! Lite svårt att hänga med i mässan på japanska men det var fint ändå. Förstod en del i alla fall! Resten av dagen har jag mest varit lat och hängt med mina korridorskompisar. Nästa helg (min sista helg vid Yamasa) planerar vi att göra en utflykt!

Katolska kyrkan i Okazaki. Enkel men vacker!









2 kommentarer:

  1. Det är så roligt att få följa dig i din vardag i Japan! :) Hoppas att du får en fortsatt bra vistelse! :D // Kim

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad kul att du läser den! Kom gärna med förslag på förbättringar. :) Jag vill göra bloggen för eran skull, ni som är där hemma och kämpar vidare för att få åka på utlandsår eller bara är nyfikna på Japan! Kram!

      Radera