fredag 13 september 2013

Ny klass, keigo och fredag den 13e


Ny klass, svårare studier

Efter en vecka med relativt enkel grammatik och med lärare som pratar relativt långsam japanska fick jag idag byta upp mig ett steg. Jag tror inte jag berättat detta men programmet jag går är en intensivkurs som fokuserar på tal och hörförståelse och i och med att jag inte kan prata speciellt flytande valde jag att stanna kvar i den lite lägre klassen hela veckan ut. Att få börja i denna klass idag har dock känts helt rätt! Läraren pratade snabbare och använde fler komplicerade uttryck, även om nivån låg under hur en vanlig japan skulle prata. Läraren la inte lika stor vikt vid att förklara ord och uttryck utan man fick ofta gissa sig till betydelse och användning av orden man inte kunde. Detta påminnde väldigt mycket om undervisningen i Linköping och är ett jättebra sätt att ta in så mycket japanska som möjligt på. Grammatiken vi gick igenom var ny för mig och kändes användbar. Jag har lärt mig massor av nya uttryck och fått ny motivation till att plugga hårdare!

Ankomochi - såååå gott! Det är bönor inuti och riskladd utanpå. <3


Keigo - några reflektioner

På eftermiddagen hade jag privatlektion, vilket var mycket mycket givande då jag och min lärare gick igenom keigo (artighetsspråk som jag kommer använda när jag till exempel pratar med mina lärare vid universitetet!). Hon lyckades lära mig exakt det som jag känner jag kommer behöva, och hon utsatte mig för mycket realistiska situationer. Tex. vad säger man när man ska lämna in en rapport? fråga om råd? överlämna en present? be om en tjänst? etc.

För er som inte läst så mycket eller ingen japanska så finns det alltså rum för flera nivåer av artighet inom det japanska språket. Den japanska som används mellan vänner är förkortad och enkel. Enkla verbändelser används och ofta försvinner några vokaler; shiteimasu (formen av gör som lärs ut till japanskastudenter) blir shteru, shinakerebanarimasen (måste göra) blir shinakya osv. Denna typ av japanska är ganska trevlig att prata tycker jag. Det går snabbt och orden ligger bra i munnen.

Nästa nivå är den som talas mellan personer man inte känner så väl tex. äldre elever på skolan eller kollegor på jobbet. Så kallad masu-desu form används ofta och frågor slutar på ka, istället för det informella no. Även på denna nivå finns vissa artiga uttryck som bör användas för att visa respekt.

En bit över denna nivå ligger den japanska som används då man pratar med lärare, chefen på jobbet eller andra viktiga personer. Det var denna nivå jag tränade på idag! Massor av fasta artghetsfraser finns och diverse verb ska bytas ut mot finare motsvarigheter. Grammatiken är lite annorlunda då man bör vända allting till en fråga; går det bra om ...? skulle jag kunna få tjänsten att ...? hur vore det om ...? osv. Ibland tappar jag bort mig lite i alla dessa komplicerade konstruktioner och när läraren bad mig visa hur man överlämnar en present sa jag någonting i stil med: "går det bra om jag skulle kunna få ta emot tjänsten att jag ger dig denna present lite grann?" Det är inte lätt inte...

En annan sak som jag lärde mig under privatlektionen var att man alltid överlämnar och tar emot en present med båda händerna. Så fin gest! Självklart påminde det mig om hur man tar emot kommunionen i katolska kyrkan (dock blir det fel om man försöker ta emot presenten direkt i munnen, prova ej detta). Jag tror nästan att japanerna är latenta katoliker och att vi i väst har mycket att lära oss av dem när det kommer till ödmjukhet!  
  
Fredag den 13e

Idag är det fredag den 13e! Jag hade egentligen bara ett mål för idag och det var att se en bra skäckfilm. Jag lyckades delvis med detta mål. På kvällen gick jag, Mattias och vår korridorskompis Alan på bio. Alan och jag såg Sadako 2 (uppföljaren till japanska the Ring) i 4D (!). Jag hade inte så höga förväntningar för jag tänkte att det nog inte var så fantastiskt som det lät (4e dimensionen är ju tid eller hur? tror inte biografen kan kontrollera denna så bra). Jag är heller inte ett fan av 3D, men det var den enda skräckfilmen som gick. Som väntat var den inte speciellt läskig och 3D-effekten var irriterande. Vi lyckades inte heller ta den av 4D-funktionen eftersom den var mobilrelaterad och krävde internetuppkoppling. Dock så var det en trevlig upplevelse att gå på bio och bra träning att lyssna på dialogen i filmen. Jag hängde med någorlunda bra i handlingen (men vem var hon i trädgården? jag fattade aldrig det)! 

Kommande blogginlägg: Okazakis djurliv!

Vad händer under ytan?

Varför samlas alla fiskar i dammen på en sida? Hur klarar sig den långsamma sköldpaddan gentemot de stora fiskarna? Kan det kanske vara så att det finns mer än en sköldpadda i dammen? Och varför simmar fiskarna bort då svanarna flyter förbi? Varför är alla hundar så små? Och hur gick det för insekten som våldgästade mitt rum här om dagen? 

5 kommentarer:

  1. > dock blir det fel om man försöker ta emot presenten direkt i munnen, > prova ej detta
    Haha!

    Vad är de gröna bollarna?

    SvaraRadera
  2. De gröna är samma sak som de vita fast de är färgade av grönt te (maccha heter grönt te-extrakt). Inte för att de har så värst olika smak. :)

    SvaraRadera
  3. Åh, svanarna! :D Kul att läsa vad du gör Emelie!

    SvaraRadera
  4. Kul att se att Du kommit i ordning,
    Många Kramar Pappa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ingenting att klaga på! Maten är god och billig och alla är vänliga. Nästa helg kanske vi ska åka till havet!

      Radera