torsdag 26 september 2013

Hej då till Okazaki!

Tre veckor går fort och det börjar bli dags för mig att resa vidare. Mattias åkte igår morse så nu är det dags för mig att klara mig på egen hand! En kort stund kändes det lite läskigt, men jag tror att det kommer bli väldigt spännande.

Menyn på "Förvånade Åsnan"
Innan Mattias åkte bestämde vi oss för att gå på ett sista restaurangbesök i Okazaki. Valet av restaurang blev ganska självklart då vi hittade ett ställe som hette Bikkuri Donkii (dvs "Förvånade Åsnan" på svenska). Stället var inrett lite som ett stall med ett eget litet bås för varje bord i Vilda Västern-stil. Jag misstänker att köttet vi beställde verkligen var åsnekött. Oavsett vad så var det jättegott efter tre veckor utan att ha ätit en riktig köttmåltid. Kvällen avslutades med en supergod glassdesert.


Alla elever vid mitt program (SILAC) efter avslutningsceremonin.
 På torsdagseftermiddagen hölls sedenliga tal av de som lämnade SILAC-programmet under en enkel avslutningsceremoni i skolans korridor. Även jag höll ett tal, fyllt med keigo (se tidigare inlägg om japanskt artighetsspråk). Även om jag gjorde bort mig lite i slutet tycker jag det gick bra! Roligast var dock när Miguel, min portugisiske klasskompis ställde sig upp för att hålla tal (han i lila på bilden) och en koreansk man (vi tror att det var han!) spontant utropade "Harry Potter??!". Haha!


Miguel bestämmer sig för att göra en hemgjort chokladkaka efter att vi upptäckt att micron också är en ugn!     
Under kvällen samlades vi ett stort gäng i uppehållsrummet och lagade tacos under ledning av våra två mexikanare, Mariana och Irene. Kvällen blev helt klart lyckad, speciellt med en riktigt god chokladkaka till efterrätt. Vet inte när jag skrattade så här mycket sist! Känns lite tråkigt att åka nu när jag hunnit bli bra vän med massa intressanta och smarta människor. Det kommer dock bli skönt att inte bara studera språk, för det är inte så pass intressant att jag kan göra det hela dagarna i ända under någon längre tid.

På lördag morgon åker jag vidare för att besöka min värdfamilj som jag bodde hos sist jag var i Japan en kort stund innan jag tar mig vidare till Kyoto på tisdag. Det ska bli så roligt att besöka Oogaki igen! Förhoppningsvis kan jag lära mig att laga lite mat inför att jag kommer bo själv eftersom jag fortfarande känner mig jätteförvirrande gällande hur man faktiskt lagar mat i Japan och lever billigt. Speciellt frukost är svårt eftersom brödet som säljs är ganska sött och plastigt (liksom smöret, yoghurten, mjölken, och annan otypiskt japansk mat inte smakar så gott). Jag tror att det bästa är att äta en riktig måltid till frukost, såsom ris och miso eller rester helt enkelt.


Tacos! Gott!

Jag och Chris från San Diego!
Mexican cutting; en ring skärs ut i mitten så man kan göra mindre bitar då tårtan inte ser ut att räcka.

En helt klart minnesvärd kväll!

TACK FÖR ALLTING YAMASA! たくさんお世話いただきまして、ありがとうございました!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar